کمیسیون‌های تخصصی هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۷ کد : ۶۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۷۴
روابط عمومی
کمیسیون‌های تخصصی هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

بررسی راهبردهای کلان در حضور روسای واحدها

 

در ادامه نخستین روز هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، عصر امروز کمیسیون‌های تخصصی این اجلاس با حضور معاونان، مدیران سازمان مرکزی و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
 

به گزارش خبرنگار مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی،کمیسیون روابط عمومی عصر امروز با حضور حسین منوری مدیرکل رسانه و اطلاع رسانی، مهندس بهزاد نخکوب مدیرکل امور اجرایی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، مدیران رسانه های دانشگاه و جمعی از مدیران و مسئولان این حوزه برگزار شد.

کمیسیون روابط عمومی/ تصویب 6 مصوبه

تأکید بر جایگاه روابط عمومی واحدها و مراکز و لزوم ارتقای این جایگاه، ارتقای توان علمی و تخصصی مدیران و کارشناسان روابط عمومی واحدها از طریق برگزاری دوره های آموزشی و پیگیری مصوبات کمیسیون روابط عمومی در اجلاس 69 که تا حدود زیادی به انجام رسیده بود و نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری داشت، ازجمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

به گفته منوری، مدیرکل رسانه و اطلاع رسانی؛ کمیسیون روابط عمومی امسال بیشترین تمرکز خود را بر امر تبلیغات داشت. تبلیغات از دو جهت؛ یکی تبلیغ دانشگاه آزاد اسلامی و انعکاس دستاوردها و اطلاع رسانی در مورد آن و دیگر اینکه دانشگاه با استفاده از امکانات و مخاطبان زیادی که دارد، از طریق اقتصاد دانش بنیاد تبلیغات، برای خود درآمدزایی کند.

استفاده از توانمندی گروه های آموزشی مرتبط مانند خبرنگاری، علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامه نگاری و... در رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی و در روابط عمومی واحدها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در مجموع 6 مصوبه در این کمیسیون تصویب شد که در کتاب هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد آمد.

گفتنی است در این جلسه، دکتر علی محمد صفانیا (رئیس واحد تهران شمال)، دکتر احمد شمس (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب) و دکتر محمد شعبانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیریز نیز حضور داشتند.

کمیسیون تخصصی برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان/ بررسی شیوه نامه تدوین برنامه راهبردی ششم دانشگاه در افق 1404

کمیسیون تخصصی برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان نیز با حضور دکتر رهنمای رودپشتی و جمعی از روسای واحدها برگزار شد.

در این جلسه موضوعاتی از قبیل دستورالعمل کانون ارزیابی در دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل پیش بینی بودجه سال 95، شیوه نامه تدوین برنامه راهبردی ششم دانشگاه، تدوین تقویم آموزش های کوتاه مدت سال 95، شیوه نامه اجرا، کنترل و پایش بودجه و نحوه ثبت حسابداری و ... مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در راستای بررسی شیوه نامه تدوین برنامه راهبردی ششم دانشگاه در افق 1404 موضوعاتی از جمله سیاست ها و رویکردهای اصلی در برنامه ششم، الزامات در تدوین برنامه ششم، ارکان برنامه ریزی و مراحل اجرایی مطرح شد.

همچنین در راستای تهیه و تنظیم بودجه سال 95 ، باید سیاست های حوزه های برنامه ریزی و اداری مالی دانشگاه، آموزش و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری، تامین مالی، سرمایه گذاری و دانش بنیان، علوم پزشکی، عمرانی، بین الملل و تخصیص منابع به حوزه های داری سهم تفکیک شده بودجه مد نظر قرار گیرد.

در ادامه جلسه، روش های اجرایی آموزش اعضای هیات علمی، روش اجرایی آموزش اعضای بورسیه و آموزش های برون سازمانی و اجرای دوره های آموزشی درون سازمانی دانشگاه‌آزاد اسلامی در راستای تدوین دستورالعمل اجرایی تقویم آموزش های کوتاه مدت سال 95 مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

کمسیون تخصصی پژوهش و فناوری/ بررسی شیوه نامه اجرایی آیین نامه مالکیت فکری دانشگاه آزاد اسلامی

کمیسیون تخصصی پژوهش و فناوری از دیگر کمیسیون های تشکیل شده در سازمان مرکزی بود که با حضور دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ازاد اسلامی و روسا و معاونین پژوهشی واحدها برگزار شد. از موضوعات مطرح شده در این جلسه می توان به بررسی آیین نامه طرح های برون دانشگاهی، شیوه نامه اجرایی آیین نامه ها، مالکیت فکری(معنوی) دانشگاه‌ازاد اسلامی، آیین نامه فرصت مطالعاتی، کدینگ پایان نامه ها و رساله های مقطع دکتری اشاره کرد.

گفتنی است، شیوه نامه اجرایی آیین نامه مالکیت فکری دانشگاه آزاد اسلامی پیرو"آئین نامه مالکیت فکری(معنوی) در دانشگاه آزاد اسلامی" و بر پایه قوانین بالادستی و سیاستهای کلان توسعه دانش و فناوری در کشور و دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است.

از جمله موارد مطرح شده در این شیوه نامه می توان به تعریف مالکیت فکری و صنعتی، طرح های صنعتی،علائم تجاری و جغرافیایی، ضرورت نظام پتنت، انواه نظام های ثبت اختراع، نحوه ثبت اختراع در ایران و ... اشاره کرد.

همچنین مرجع تصویب کننده طرح های برون دانشگاهی بر اساس درجه واحد و اعتبار آن،روند شکل گیری طرح، مراحل اجرای طرح، امور مالی طرح،امتیاز پژوهشی در طرح ها برون دانشگاهی ، بیمه و مالیات از موضوعات مطرح شده در آیین نامه طرح های برون دانشگاهی بود.

به منظور ارتباط پیوسته و هدفمند اعضای هیات علمی با سایر دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی با هدف اعتلای موقعیت علمی و فناوری کشور و حضور در عرصه های علمی بین المللی "آیین نامه استفاده اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی از فرصت مطالعاتی نیز در این جلسه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون تخصصی سما/بررسی مطالبات آموزشکده ها

کمیسیون تخصصی سما از دیگر کمیسیون هایی بود که با حضور دکتر زرهانی رییس سازمان سما و دیگر مسئولین برگزار شد که با حضور سرزده دکتر میرزاده رییس دانشگاه‌ازاد اسلامی شور و نشاط بیشتری پیدا کرد.

در این جلسه آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان سما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین برخی از حاضرین به در خواست مطالبات خود و مشکلات آموزشکده های شهرهای مربوطه با دکتر میرزاده پرداختند، که تفکیک تقویم آموزشی سما و واحدهای دانشگاه‌آزاد اسلامی، بازنگری در چارت سازمانی، تهیه بودجه آموزشی در دو فرمت، پیشنهاد استفاده از نرم افزار کتابخانه "شیرازه"، در اختیار قرار دادن مقاطع کاردانی واحدهای جامع به آموزشکده های سازمان سما، ایجاد شرکت های دانش بنیان و ... از جمله موارد مطرح شده است.

همچنین دکتر میرزاده با بیان اینکه سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی از سازمان های مهم است، از حاضرین در جلسه خواست تا بحث مهارت محوری را با جدیت بیشتر دنبال و نکات اصلی و جمع بندی نهایی این جلسه را فردا ارائه دهند.

گزارش کمیسیون بین‌الملل/ بررسی سازوکار قراردادها و تفاهم‌نامه های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی

در جلسه کمیسیون بین الملل هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز با حضور معاون امور بین الملل این دانشگاه و شماری از روسای واحدهای مختلف برگزار شد،درباره شیوه‌نامه تفاهم‌نامه های همکاری و قراردادهای بین المللی بحث و تبادل نظر و بنا شد به زودی از سامانه‌ای که برای تفاهم‌نامه‌ها در دست طراحی است رونمایی شود.

دکتر حسین ابراهیمی، معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: برای شروع یک همکاری با دانشگاهی خارجی باید ظرفیت‌های واحد متقاضی مورد بررسی قرار بگیرد. یک مکلی که ما در تفاهم‌نامه‌ها با آن روبه رو بودیم این بود که شروع یک تفاهمنامه برای اساس ارتباط روسا یا اعضای هیات علمی بود بوده یا در جریان بازدیدهای مختلفی این تفاهم‌نامهها منعقد شده است، از این رو ممکن است تفاهم‌نامه هایی داشته باشیم که به مرحله اجرا نرسد.

او با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اصرار و عجله‌ای برای افزایش تفاهم‌نامه ها ندارد، گفت: آنچه که برای ما اهمیت دارداین است که تفاهم‌نامه‌ها قابلیت اجرایی شدن داشته باشند و در حد تفاهم‌نامه باقی نمانند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:‌موضوع دیگری که لازم است به آن اشاره کنم این است که گرچه رییس یک واحد تفاهم‌نامه ای را امضا می‌کند اما با توجه به مشغله‌هایی که رییس واحد دارد، این فرد مسوول پیگیری نیست و باید مسوولیت پیگیری آن بر عهده عضو هیات علمی یا دانشکده‌ها قرار بگیرد. در امضا تفاهم‌نامه‌ها باید سطوح دو طرف نیز مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته ابراهیمی با سازوکاری که در معاونت بین الملل ایجاد شده و جلساتی هفتگی که برای بررسی تفاهم‌نامه‌ها برگزار می‌شود، هر تفاهم‌نامه ای که به کارگروه‌ها بیاید حداکثر ظرف مدت یک هفته بررسی و نتایج آن به واحدها اعلام می‌شود.

معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره تفاهم‌نامه‌های تیپی که وجود دارد گفت:‌البته الزامی نیست که حتما همه تفاهم نامه‌ها تیپ باشند چرا که ممکن است موادی در تفاهم‌نامه ها وجود داشته باشد که نتوان آن را در قرار داد تیپ تعریف کرد که در این قراردادها می‌بایست معاونت حقوقی مواد را بررسی کند.

در این کمیسیون همچنین درباره عضویت دانشگاه آزاد اسلامی در مجامع بین المللی نیز بحث و اظهارنطر شد.

کمیسیون آموزش/ تدوین اطلس رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی

راه اندازی شناسنامه علمی و اطلس رشته‌ها خبری بود که در کمیسیون آموزش و تحصیلات تکمیلی در حاشیه هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

تدوین دستورالعمل فرایند استخدام اعضای هیئت‌علمی در گروه‌های غیر پزشکی، تعیین میزان درصد بورس اعضای هیئت‌علمی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، واحدهای بین الملل و غیربین‌الملل دانشگاه آزاد و الزام صدور حکم قانونی برای اساتیدی که در هر واحد فعالیت می‌کنند از جمله مواردی بود که از سوی هیئت معاونت و مدیران آموزشی مطرح شد.

راه اندازی شناسنامه علمی برای تبدیل وضعیت اساتید از اردیبهشت ماه، ابلاغ میزان آزمونه مدرسان اعضای هیئت علمی در بهمن ماه، رایزنی دانشگاه آزاد با وزارت علوم برای تبدیل وضعیت استخدام اعضای هیئت علمی و ابلاغ آیین‌نامه آن تا دهم اسفند و تسریع در روند تبدیل وضعیت حدود 14 هزار عضو هیئت علمی از دیگر اقدامات معاونت آموزشی است.

براساس اعلام مسئولان معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه ماموریت و انتقال اعضای هیئت علمی از یک واحد به واحد دیگر با افزایش اختیار استان‌ها با موافقت واحد مبدا و مقصد، تدوین شد. همچنین به اعضای هیئت اجرایی جذب در سراسر استان دستور داده شد، تا پایان امسال تمام پرونده‌های جذب 1-94 مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم نهایی درمورد آنها گرفته شود.

به روسای واحدها نیز سفارش شد که برای پاسخ استعلام حراست و سازمان اطلاعات درمورد بررسی صلاحیت داوطلبان جذب، فقط تا یک ماه صبر کنند و اگر در این مدت اقدامی انجام نشد، عدم دریافت پاسخ را به منزله نظر مثبت تلقی کنند.

بازنگری آیین نامه تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی، اجرایی نشدن حکم هیئت بدوی درمورد تخلفات اساتید تا زمان نهایی شدن آن، راه‌اندازی سامانه جامع اعضای هیئت علمی برای فراهم کردن امکان محاسبه دقیق اعضای هیئت علمی با هدف اخذ مجوز رشته‌ها اقدام کنند.

جذب 1890 نفر به عنوان عضو هیئت علمی در سال جاری و ارتقای 1243 عضو هیئت علمی از دیگر اقدامات انجام شده است.

در ادامه مدیران و معاون آموزشی حاضر در کمیسیون تاکید کردند برای دانشجویان کارشناسی ارشد از اعضای هیئت علمی دارای مدرک دکتری و برای دانشجویان دکتری از اعضای هیئت علمی در رتبه دانشیاری یا استادیاری استفاده شود.

ساماندهی رشته‌ها از طریق انتشار اطلس رشته دانشگاهی باهدف کاهش موازی‌کاری واحدها و ارائه رشته تحصیلی مطابق با نیاز هر منطقه در آینده نزدیک خبر دیگری بود از سوی معاونت آموزشی دانشگاه آزاد به روسای واحدها اعلام شد.

در کمیسیون تخصصی پزشکی/ بیمارستان‌های دانشگاه آزاد، رتبه برتر کشور

در جلسه کمیسیون تخصصی پزشکی هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز مواردی چون ادامه تحصیل اعضای هیات علمی واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع phd دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرایط جذب هیات علمی، استفاده و توانمند سازی واحدهای علوم پزشکی و بیمارستانهای دانشگاه آزاد و ... مورد بحث قرار گرفت.

دکتر سید علی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی به من قول داده که اساتید دانشگاه علوم پزشکی را به صورت پاره وقت به دانشگاه آزاد اسلامی بدهند.

وی به نامه‌اش به وزیر بهداشت نیز اشاره کرد و گفت: در این نامه خطاب به وزیر نوشتیم؛ با توجه به گستردگی واحدهای علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، اعزام بعضی از فارغ‌التحصیلان به وزارت بهداشت برای گذراندن طرح ضمن اینکه باعث می‌شود نامبردگان مدت زیادی در نوبت جذب هستند در بیمارستانهای خودمان نیز باعث کمبود نیرو می‌شود.

ابطحی همچنین از توافق میان مرکز تحقیقات خون و پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی خبر داد و گفت:‌دکتر میرزاده همانطور که همواره حامی ما بودند در این زمینه نیز از ما حمایت کرده و طرح را تصویب کردند. بخش‌های جدیدی هم ان‌شاالله تا سال آینده در بیمارستان فرهیختگان آغاز به کار خواهند کرد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به رتبه بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در طرح اعتباربخشی اشاره کرد و افزود: شش بیمارستان‌ دانشگاه آزاد اسلامی رتبه خوبی در اعتبارسنجی‌ها به دست آورده و به عنوان مثال بیمارستان امیرالمومنین واحد تهران ما اگر تنها سه امتیاز دیگر کسب می‌کرد به درجه یک عالی می‌رسید و جزو هشت بیمارستان برتر کشور قرار می‌گرفت، چرا که بیمارستان‌هایی که دارای رتبه یک عالی هستند تنها هفت بیمارستانند.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت دکتر لاریجانی 500 میلیون تومان اعتبار به هر دانشگاه علوم پزشکی داده تا طرح اعتبارسنجی اجرایی شود، گفت: این در حالی است که ما اعتباربخشی را مجانی انجام دادیم.

ابطحی مشکلات در جذب هیات علمی و همچنین مزاحمت‌هایی که برای ایجاد بیمارستان و مراکز آموزشی در برخی از شهرها ایجاد شده بود را از دیگر مشکلات علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در پاسخ به مشکلات برخی از روسای واحدها که در جلسه مطرح شده بود از آنان خواست تا در این زمینه نامه نگاری کرده و او آنها را پیگیری خواهد کرد.